På Erikjansarnas tid: Söderala Sockenstämmoprotokoll 1843-1846

pa-erikjansarnas-tid

Protokollen från sockenstämmorna runt om i landet är utmärkta källor för oss nutida arkivgrävare för att förstå de dagsaktuella problem som berörde socknens invånare. Söderala har vackert präntade sockenprotokoll bevarade ända från prosten Eric Schalenius’ ämbetstid på 1720-talet,  d.v.s. från tiden strax efter Karl XII:s regim.

Vad talade sockenmännen i Söderala om på sina stämmor? Kan man t.ex. se om de har noterat profeten Erik Janssons ankomst till socknen på nyåret 1843, med häst och vagn full med vetesäckar från den egna gården i Uppland? När börjar de oroa sig över Janssons täta besök och kontakter i socknen, och hans alltmer uttalade animositet och kritik mot det andliga tillståndet just i Söderala? När märker man ett samlat motstånd från kyrkoherde Anders Scherdin och hans drabanter i sockenstämman – de strävsamma och försiktiga bönderna som där representerade sina byar runt om i socknen (invånarantalen inom parentes är från år 1848): Askesta (74), Berga (72), Bergvik (44), Bers (37), Ellne (147), Ängbo (22), Heden (102), Hov (48), Hå (42), Ina (110), Jerfsböle (11), Kingsta (76), Ljusne Masugn (101), Lund (9), Lynäs (175), Maråker (227), Myskje (69), Norrbyn (63), Norrljusne (115), Orsta (84), Ringnäs (20), Renskalla (31), Siggesta (36), Skale (67), Sund (57), Sunnanhed (25), Sunnanå (126), Sörljusne (92), Walla (13), Vansätter (128), Vedtjära (63), Åsbo (11) och Östansjö (187). I runda tal hade Söderala socken de här åren sammanlagt 2500 invånare.

Varför bröt vissa personer upp från hembygden och följde profeten Erik Jansson till Amerika? Hur såg vardagen ut i Söderala för det dussin bönder som sålde allt och med sina familjer följde honom ända till Bishop Hill, och för den stora majoriteten i socknen som inte lät sig förföras eller skrämmas av Erik Janssons löften och förbannelser? Vid sockenstämmorna under den aktuella fyraårsperioden 1843-1846 var kyrkoherde Anders Scherdin självskriven ordförande i sockenstämman i Söderala. Obligatorisk skolundervisning hade precis beslutats i riksdagen 1842, och beordrat alla socknar att sätta igång med att bygga skolor. Vi skall tydligt se hur just den frågan länge tröskades i stämman i Söderala. Annat som dominerade dagordningarna var frågor om vägunderhåll, brandsyn, fattigvård, lösande av tvister, och insamlingar till diverse ändamål.  

Om sektledaren Erik Jansson och hans rörelse finns numera en bred flora av böcker, artiklar och avhandlingar. Både i Sverige och i U.S.A. Där kan läsarna ta del av hans svavelosande predikningar, bokbålen, slagsmålen, utestängningarna från nattvarden i kyrkan, korsförhören inför domkapitlet i Uppsala, och tingsrättsförhandlingar där Erik Jansson och hans mest hängivna anhängare ställdes till svars.

I den nu tryckta boken SÖDERALA Sockenprotokoll 1843-1846 har jag transkriberat samtliga handskrivna protokoll från de fyra aktuella åren fram till det att sekten lämnade Sverige och hösten 1846 grundade Bishop Hill i Illinois. Vissa kommentarer har lagts in av mig mellan protokollen, men de är medvetet sparsamt förekommande. Boken är på drygt 140 sidor i ”stort pocketformat” (A5) och tryckt i endast 50 ex.

Om DiJanneh

Fd statstjänsteman som numera utforskar släktens historia vid nedre Ljusnan...
Det här inlägget postades i Böcker, Erikjansarna, Hälsingland, väckelse och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s